Att sälja

Våra värderingar bygger på lång erfarenhet kombinerat med dagsaktuella försäljningspriser. Som kund kan du känna dig trygg med att vi inte kommer att lova mer än vi kan hålla. Läs mer om oss eller se ett urval av våra sålda bostäder.

VÄLJA MÄKLARE

Att sälja en bostad innebär ett antal ställningstaganden och överväganden. Första steget till en lyckad försäljning börjar oftast vid valet av mäklare. Välj en mäklare med gedigen kunskap från just ditt område. Fråga vänner om de har erfarenhet från någon fastighetsmäklare som de kan rekommendera. Välj en mäklare som du bedömer behärskar varje del av förmedlingsprocessen och som genom kvalitet, engagemang, affärsmässighet och hårt arbete kan uppnå det optimala försäljningsresultatet. Avgörande för vem ni väljer bör inte i första hand bero den högsta värderingen eller det lägsta arvodet – det slutgiltiga försäljningspriset avgör marknaden. Tidigare försäljningsresultat, erfarenhet, marknadsföring, kvalitativt kundregister, noggrannhet och förtroende är viktiga grunder för ditt val. Du kan även kontrollera mäklaren hos Fastighetsmäklarinspektionen, som är vår tillsynsmyndighet. Välj en mäklare med hög servicenivå och som du tryggt kan luta dig emot.

VAD ÄR MIN BOSTAD VÄRD?

En viktig aspekt i förmedlingsprocessen är värdet på bostaden. Värderingen vi gör grundar sig först och främst på läget och just ditt hems unika karaktärer. Ytterligare faktorer är storlek, skick, standard, planlösning mm. I vår bedömning av marknadsvärdet tar vi hänsyn till helheten och jämför med alla de erfarenheter vi har från tidigare försäljningar i området – vår erfarenhet i över 35 år. Se urval av våra tidigare sålda bostäder.

VÅRT KUNDREGISTER

Ibland vill man av olika anledningar inte ha offentliga visningar och annonsering av bostaden. Vi handplockar då köparen direkt från vårt kundregister. Vi vet vilken typ av bostad spekulanterna i vårt register söker och de har oftast kommit långt i sin process att köpa bostad och kan därmed fatta snabba beslut.

HUR FÅR JAG BÄST BETALT?

En viktig förutsättning för att få så bra betalt som möjligt är att i marknadsföringen på ett attraktivt sätt lyfta fram ditt hems unika kvaliteter. Vi lägger extra stor vikt vid fotograferingen. Bilder fångar intresset och granskas noga både på internet och i objekbeskrivningen. Inför visningen annonserar vi i dagspress och på bostadsportalerna på internet; Hemnet, Bovision och vår egen hemsida. Vi marknadsför även din bostad genom annonser på de lokala bankerna samt i vårt eget välbesökta skyltfönster på Ålstensgatan. Försäljningsprospektet som spekulanten får av oss på visningen är mycket omfattande och detaljrik. Den innehåller all information de behöver för att känna sig trygga i att fatta beslutet att köpa din bostad.

VISNING OCH BUDGIVNING

Visningen är en av de viktigaste delarna i försäljningsarbetet och utformas efter ditt önskemål. Vi har gedigen erfarenhet av såväl personliga som allmänna visningar. Under visningen spelar mäklaren en viktig roll, bl a genom att ge korrekta och informativa svar på alla frågor om din bostad och om området. Efter visningen kontaktas alla besökare och budgivningen sätter igång. Buden lämnas till mäklaren, som löpande redovisar högsta budet till säljaren och till de
spekulanter som är med i budgivningen. Säljaren har alltid fri prövningsrätt. Budlistan överlämnas till köpare och säljare inför kontraktsskrivningen.

KONTRAKTSKRIVNING

När budgivningen är avslutad träffas vi på vårt kontor på Ålstensgatan 12 för att skriva kontrakt. Vi går noga igenom avtalet med köpare och säljare innan vi träffas, så att inga tvivel kring förståelsen av paragraferna och eventuella klausuler.

TILLTRÄDE

På tillträdesdagen avslutas försäljningen. Säljare och köpare träffas tillsammans med mäklaren, vanligtvis på köparens bank, för att slutföra affären. Innan dess har vi på Ålstens Fastighetsbyrå gått igenom alla dokument med säljare och köpare, kontaktat banker, eventuell bostadsrättsförening m fl för att allt ska vara väl förberett och korrekt inför slutbetalningen.